klik sini gak

Monday 18 February 2013

PETUA MERAWAT ANAK MENANGIS MALAM



Sebab-sebab yang membuatkan anak menangis malam

  1. Lapar Susu : kebiasaanya anak kecil yang baru lahir yang minum susu ibu kerap lapar susu ibunya. jadi jangan la kita susah hati , beri sahaja puting susu ibu, berhentila mereka nangis.
  2. Ingin di manjai : ibu bapa harus mainkan peranan yang penting semasa proses pembesaran anak. anak kecil harus dimanjai kerana masa itulah mereka ingin kenali ibu bapa mereka sendiri.
  3. Masih bertenaga : anak kecil yang selalu tdor siang biasanya akan berjaga malam sehinggakan waktu subuh. 
  4. Lampin bayi : biasala bile tank lampin da penuh, mereka mesti nangis untuk ditukarkan.
  5. Mood ibu bapa : kebiasaannya apabila mood ibu bapa tidak tenang ia akan beri kesan kepada anak, jadi anak akan menangis dengan sekuat hati mereka.
  6. Pandangan jahat : iaitu apabila syaitan atau iblis mengacau anak kecil. anak kecil pasti menangis. dan ubatnya adalah seperti yang diterangkan pada point seterusnya.



ANTARA DOA YANG KERAP DIBACA ADALAH : 

  1. SURAH AL-FATIHAH
  2. AYAT KURSI
  3. SURAH AL-FALAQ
  4. SURAH AN-NAS
Cara nya = Setelah selesai baca kempat-empat ayat diatas, hembus kan pada ubun anak sebanyak 3 kali. InsyaALLAH ia akan meredakan tangisan atau rengekan anak.

sekiranya anak tidak berhenti menangis, azankan ditelinga kanannya dan iqamah di telinga kirinya.

p/s = kita sebagai manusia yang lemah bukan diciptakan untuk menjadi hero atau sebagainya,tetapi ALLAH menyuruh kita untuk berusaha mencari penyelesaiaan apabila mendapat masalah dan seumpanya. 

Berbalik kepada tangisan anak, perlu  diingatkan, anak yang nangis adalakanya bukannya diganggu makhluk halus, tetapi dia nak susu. masa tu janganlah kita fikir yang bukan-bukan. hanya sumbat sahaja puting susu isteri kedalam mulut anak. berentilah die nangis.

Jadi sebagai ibu bapa haruslah pelajari tenik di atas atau apa pun jua ilmu yang berkenaan, supaya tidak tegesa-gesa membawa anak berjumpa doktor.

4 comments:

  1. Inshaallah sentiasa jadikan amalan..

    ReplyDelete
  2. Inshaallah sentiasa jadikan amalan..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, satu post yang penuh info berguna.
    Banyak lagi teknik2 yang para ibu bapa boleh cuba untuk masalah bayi menangis.
    .
    p/s : Jom ikuti pengalaman manis bagaimana kami berjaya merawat masalah bayi (anak buah pertama) yang dulu kerap menangis tanpa tahu sebabnya.
    Rujuk Instagram : bayi_menangis_malam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...