klik sini gak

Tuesday 22 January 2013

ROKOK ELEKTRIK@E ROKOK. KESIHATAN RAKYAT @ KERAJAAN PENING CUKAI TEMBAKAU MAKIN BERKURANGAN?

wahhhh...agaknya tidak sampai setahun pun rokok elektronik ini dijual/digunakan, kerajaan dah pening kepala dan nak ambil tindakan kepada penjual dan penghisap rokok elektronik. baca petikan di bawah : 

E Cigarette Haram Malaysia
BENTONG – Penjualan rokok e-elektronik bukan sahaja salah di sisi undang-undang, malah pengguna produk itu turut terdedah kepada pelbagai penyakit kronik. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, penjualan bahan dan produk itu adalah salah mengikut Akta Racun 1952 dan Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.
“Mereka yang didapati bersalah menjual dan mengedar produk itu dan cecair nikoton untuk kegunaan rokok elektronik @ rokok elektrik boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali,” katanya. [Sumber : Bernama]

Nampaknya kerajaan mahu mengambil tindakan supaya penghisap rokok elektronik hisap balik rokok biasa yang mana kerajaan dapat balik makan cukai yang dikatakan antara menyumbang terbesar ekonomi negara ini.

sekarang ni ada sedikit artikel yang petua nenek nak kongsi kesahihan mengenai rokok elektronik@e rokok ini. Adakah ianya benar-benar merbayakan kesihatan atau sebaliknya.
Berdasarkan pengalaman petua nenek, petua nenek pun ada satu rokok elektronik, rokok elektronik ini menggunakan e-liquid atau pun e-juice. perasa ini langsung tidak mengandungi tar, nikotin berlebihan, racun tikus dan sebagainya.

Bahan-bahan e-juice = GLYCERIN + PERASA ( BUAH,KOPI,VANILLA, DAN SEBAGAINYA)
GLYCERIN = digunakan dalam makanan untuk bagi kesan lembap. bahan ini biasa didapati samaada dalam bentuk vegetable atau sintetik.

JADI!!!!!!APA YANG BAHAYANYA?
  • terdapat campuran nikotin didalam e-liquid dengan kadar 6mg ke 50mg.
  • penggunaan nikotin ini sebenarnya serupa dengan pengambilan ubat niquiton yang mane ia akan mengurangkan pengambilan nikotin dan seterusnya tidak lagi mengambil nikotin.
  • penghisap rokok elektronik ini, bile dibuat xray,tar di paru-parunya semakin menghilan.
  • asap yang dikeluarkan hanyalah wap air dan tidak mengandungi racun, tar atau bahan-bahan lain yang terdapat didalam rokok kotak biasa.
JADI, APA YANG BAHAYANYA ROKOK ELEKTRONIK@E-ROKOK NI. PIKIRKANLAH DAN RENUNGKANLAH.

sumber : http://beritasemasa.com/rokok-elektronik-elektrik-malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...